FIJITIME!!! - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Alexandra Weeber - WaarBenJij.nu FIJITIME!!! - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Alexandra Weeber - WaarBenJij.nu

FIJITIME!!!

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

31 Mei 2009 | Australië, Surfers Paradise

Inmiddels is het alweer ruim een week geleden dat ik van Fiji terugkwam, maar ik zou er nog steeds wel willen zijn! Wat een supereiland(engroep), geen wonder dat het de nr 3 populairste trouwbestemming ter wereld is!
Mijn fijitime (een woord dat de Fijianen zelf niet genoeg kunnen zeggen) begon al in het vliegtuig. Ik verwachte een saai decent quantasvluchtje, zoals ik die nu tegenwoordig wel gewend ben. Maar het was allemaal stukken vrolijker! Een gezellig Fijimuziekje op de achtergrond, stewards en stewardessen met bloemenpakjes en bloemen in hun haar. Dat maakt de vlucht nog is exotisch!
Na 3 uurtjes vliegen was is ik er dan hoor, op het maineiland van Fiji; Nadi. Meteen werd ik overvallen door Fijianen die van alle kanten op je afkwamen, iedereen vroeg me of ik al een tour geboekt had want anders konden zij me wel helpen. De wat dwingende manier maakte dat ik uiteindelijk met een vrouw meeging om mijn tour te boeken, ineens waren we in een kantorencomplex waar het donker en uitgestorven was, en ik voelde me niet zo me op me gemak. Toen ik de vrouw moest vertellen welke touren er waren, en hoeveel het allemaal kosste en mezelf in moest schrijven begon ik een beetje te twijfelen of het wel een echt reisbureautje was, maar het bleek dat de vrouw gewoon een beetje blind was. Ik had een 'lazy treesome tour' geboekt, voor 2 dagen later. Nadat alles eindelijk rond was, de vrouw had absoluut geen haast bleek wel, was mijn shuttlebus naar het hostel inmiddels al vertrokken. Nadat zo'n 20 Fijianen gediscusieerd hadden wat te doen en zich overal mee bemoeide (allemaal super aardig en goed bedoeld!) verscheen er evenlater toch weer een shuttle en kon ik eindelijk slapen na mijn bijna 24 uur lange tocht! (Op een of andere manier had ik 4 vluchten tussen Broome en Darwin).
De volgende dag nam ik een Taxi naar het centrum van Nadi om de boel eens te verkennen. Ook hier kwamen mensen van alle kanten op je af, maar soms een beetje op een vervelende manier. Je wilt niet graag onaardig tegen mensen zijn als je net hun land in komt, maar aardige praatjes dat je het alleen prima red weerden ze helaas niet af. Zo kwam het dus dat ik uiteindelijk bij een Handicraftshop belandde waar een man me alle tradities van Fiji vertelde. Ik kreeg zelfs een uitgebreide welkomsceremonie met een of ander vies perperdrankje waar ik uiteindelijk 4 koppen van moest drinken. Ook daar had ik een beetje mijn twijfels wat het voor drankje was. Ik vroeg me namelijk al een tijdje af hoe het toch kwam dat die man zo'n rode ogen had, maar daar kwam ik snel achter toen ie vroeg of ik bezwaar had als ie een 'cigi' opstak. Gelukkig was er met het drankje niks mis! Daarna was ik natuurlijk zo enthousiast geworden over alle Fijitradities dat ik me om heb laten praten om veel te veel geld uit te geven aan traditionele souvenirs!! Toen ik 5 minuten later op straat liep vroeg ik mezelf alweer af waarom ik in hemelsnaam zoveel onzin gekocht had. Nu weet ik echt niet meer hoe ik al me spullen het vliegtuig in kan krijgen!
De volgende dag werd ik vroeg op gehaald om op de boot te gaan alle (bewoonde) eilanden rond gaat. Ik had de bus bijna gemist, want de avond ervoor was de tijd op me telefoon gewist, dus ik had maar wat geraden hoe laat het was en me wekker gezet voor de volgende ochtend. Toen ik de volgende ochtend dus naar de receptie liep om wat spullen daar op te slaan zag ik ineens de bus voor het hostel staan! Snel naar me kamer gerend en al me spullen gepakt en ik kon nog net op tijd in de bus springen!
De 4 uren op de boot was het heerlijk weer, en heb heerlijk genoten van wat je je nou echt voorstelt van Fiji: Een grote zee en af en toe zie je een klein groen eiland, met rondom al het groen een exotisch strandje! De meeste eilanden zijn trouwens onbewoond.
Toen we bijna bij het eiland waren waar ik de eerste 2 nachten ging blijven werden we opgehaald door een klein bootje om naar het eiland te gaan. Daar werden we heel leuk ontvangen met een welkomstlied toen we nog in het kleine bootje zaten en vervolgens stond heel de crew aan land te wachten om ons allemaal een hand te geven en 'Bula' te wensen: Een soort Hallo/welkom. Daarna kregen we een vers ananasdrankje, daar zullen ze nooit tekort aan hebben! En een lekkere lunch.
Helaas sloeg het weer om en was het de rest van de dag bewolkt. Ik ontmoette meteen een paar superleuke mensen en we hebben met zn allen lekker chillend de middag doorgebracht met veel kokosnoot want dat kon je krijgen zoveel als je wou! Een van de meisjes die ik leerde kennen was Abi, een half nederlands en half engels meisje, en een nederlands koppel. Dus we hebben met ze allen weer eens oud vertrouwd nederlands gepraat! Omdat op de eilanden alleen een resort staat en verder helemaal niks (geen supermarkt ofzo) was de hele week alles inclusief. Alle maaltijden verzorgd, heerlijk om een week niet te koken!
De volgende dag was het weer dramatisch als je bedenkt dat je op Fiji zit: Harde wind en regen regen regen! En toen viel iedereen met zijn geklaag door de mand waarvoor iedereen naar Fiji komt. IEDEREEN kijkt maandenlang naar Fiji uit puur om bruin te worden! Inclusief ikzelf natuurlijk haha. Ondanks het slechte weer ben ik met Rick en Fen, dat nederlandse koppel, gaan snorkelen in de Blue Lagoon. Was echt prachtig!! Heel veel vissen gezien die ik voorheen nog nooit gezien had, en ook een octopus van heel dichtbij. Ik was een beetje naar het koraal aan het staren en toen zag ik onder een rock echt een enorm oog, dus ik bleef een tijdje staren wat dat nou kon zijn en toen kwamen er eerst wat tentakels en toen een hele octopus te voorschijn! Was superfascinerend om te zien, maar gelukkig hield ie zn tentakels aardig bij zich. Na het snorkelen zijn we met wat mensen gaan rugbyen en volleyballen tegen de Fijianen op dat eiland, echt supergrappig. Door de regen was het hele gras onder de modder dus we zaten echt van top tot teen onder de modder. Savonds hebben we ons lekker vermaakt in de bar net als de avond ervoor en alle volgende avonden. Alleen maar leuke mensen op Fiji leek het wel! En elke avond was er entertainment met Fijidansen die ze ons leerden en grappige spelletjes enzo. Heel leuk!
De volgende dag was het weer ietsje beter en zijn we weer op de boot gestapt op naar het volgende eiland. Rick en Fen bleven nog een nachtje op dit eiland en zouden ons dan volgen, Jenny een engels meisje waar we veel mee optrokken zouden we op het derde eiland weer zien, en Abi en ik hadden volledig dezelfde planning. Toen we aankwamen (met weer precies eenzelfde superhartelijke vrolijke verwelkoming) werden we meteen gevraagd of we wilden gaan snorkelen met Mantarays. Dus dat hebben Abi en ik gedaan! Op de heenweg met het bootje had ik voor de grap Abi bang zitten maken met wat voor haaien en enge beesten er wel niet rondzwommen in Fiji, zelfs hamerhaaien (ik dacht natuurlijk dat die daar noooit zouden zijn) en ze durfde nog maar net het water in haha. Helaas hebben we na 2 uur snorkelen geen mantarays gespot. Toen we het water uitkwamen vroeg de schipper doodleuk of we nog hamerhaaien gezien hadden omdat die daar veel voorkomen! De terugweg met het bootje naar het eiland duurde 20 minuten, en Abi en ik hebben ons 20 minuten lang zitten verlekkeren aan alle speciale nederlandse lekkernijen haha, van beschuit bij het ontbijt tot gourmetten wat ze in andere landen blijkbaar niet kennen! toen kreeg ik ineens wel zin in huis!
De volgende dag was het eindelijk zonnig, en toen was Fijitime compleet! Wat een hitte! We hoopte gewoon bijna weer dat het bewolkt zou worden, als het zonnetje schijnt is het ook goed heet ook, kon het amper 5 minuten uithouden in de zon. Die dag kwamen ook Rick en Fen weer aan dus dat was weer gezellig!
De volgende ochtend zijn we weer gaan snorkelen op zoek naar Mantarays, en deze keer hebben we ze gevonden hoor! We hebben er 2 gezien, de grootste in de verte en maar kort, maar de kleinste, zo'n 3 meter groot, hebben we echt van heel dichtbij een lange tijd kunnen volgen! Heel gaaf om boven zo'n enorm beest te zwemmen! Super rustig en kalm zweeft het echt door het water, echt mooi!! Daarna hebben we de boot gepakt naar het derde en voor ons laatste eiland, wara we ook Jennie weer zagen. Die avond hielden ze een krabrace, voor 2 dollar kon je uit tientallen krioelenden beesten jou krab kiezen die je dacht dat het snelste zou zijn. Was echt hilarisch! Daarna zijn we voor het eerst vroeg naar bed gegaan en lekker bijgeslapen.
De laatste dag hebben we heerlijk met zn drietjes de hele dag liggen zonnen. Was ook grappig want Jennie en ik lagen heerlijk bruin te worden, en Abi, alsof ze 100% engels was, moest zich elk kwartier insmeren en was aan het eind van de dag compleet verbrand haha.
En toen zat de tour er alweer op! Had nog wel daaaagen op de eilanden willen zitten, heb me heerlijk vermaakt en het alleenreizen beviel me supergoed!
Daarna heb ik dus nog een dagje in Nadi doorgebracht (ben maar niet meer de stad ingegaan, anders liet ik me vast weer ompraten om souvenirs te kopen) en de volgende dag vloog ik terug naar Brisbane! Echt, ik vind het nog steeds zo'n leuke stad!! Maar ik bleef niet lang want de volgende dag nam ik dan eindelijk weer de bus naar Noosa, naar Roberth!! Jeeej!! In Noosa was het helaas niet zo lekker weer. We hebben er 4 dagen rondgebracht, en elke dag weer gingen we op pad naar het national park, maar we waren nog niet eens bij het begin van het park of het regende alweer. Dus uiteindelijk zijn we niet eens in het national park geweest! Gelukkig was ik er al geweest. Surfen hebben we ook niet gedaan, want de golven waren echt MASSIVE!!!! Nog nooit zulke grote golven gezien en de zee leek wel een mierenhoop met supergoede surfers dus hebben lekker achter een koffie onder een droog dak naar de megagoeie surfers gekeken! Dus in Noosa was het lekker een paar daagjes relaxen, beetje winkels kijken en cafeetjes pakken en dat was het. Daarna zijn we weer terug gegaan naar Brisbane en daar hebben we onze eerste criminele actie ondergaan. Ik had al ingecheckt in het hostel maar Roberth nog niet en toen besloten we om hem lekker niet in te checken zodat we 24 dollar zouden besparen. Ik was echt 24 uur lang zenuwachtig dat ze ons zouden pakken haha, maar uiteindelijk is het wel gelukt! Is brisbane zijn we 1.5 dag gebleven, gelukkig was het droog dus zijn lekker de stad gaan verkennen. 's avonds was er in de stad een pianocompetitie voor kinderen van 5 tot 11 jaar. De 3 beste candidaten wonnen een grote geldprijs. Was echt bizar om te horen, er stonden echt 13 10-jarige mozarts! Ze speelden allemaal de moeilijkste etudes enzo, echt bizar. Alleen het laatste candidaatje viel een beetje uit de toon haha, die kwam super zelfverzekerd aanzetten met 'mijn eerste pianoboek' en pingelde heel enthousiast daar een liedje uit haha, dat was grappig.
En toen gingen we verder naar Surfers Paradise! De busreis zou 1.5 uur duren maar pas 3 uur later kwamen we aan! Onderweg hadden we 2 keer pech en er moest een reservebus komen om ons verder te brengen.
Ook SP was weer bekend, ben er allemaal met Anne al geweest. Wel heel leuk trouwens, om weer op plekken terug te komen! Daar sliepen we in een hostel met een ontzettend irritante duitser op de kamer. Zodra Roberth de deur uit was begon ie steeds tegen me te praten en hij hield NIET op! Het was zo vervelend! Het ging echt zo: "I've done social work in a hospital for 1 year" dus ik zei: Hmmm.. (hint dat het me niet interesseert). "I'm a real sportsman, I loooove sport" Hmmm.. "And I'm a chef as well, I've worked in a restaurant" Hmmm "I've got to much stuff in my bag, can't close it anymore, have you got the same problem?" Hmmm en zo ging het maar door en door voor 3 dagen lang totdat ie heel zijn levensverhaal verteld had! Heel irritant..
Maarr het was leuk om in Surfers Paradise te zijn! Het weer was lekker en er zijn enorm veel winkels dus hebben lekker op het strand gelegen, gewinkeld, getennist, nieuwe gitaarliedjes geleerd, een dagje naar Coolangatta geweest en dat soort dingen! Gewoon lekker relaxt..
Vanmorgen hebben we de bus genomen naar Byron Bay, het weer was vandaag vooral regen en bewolkt. Ik blijf hier nog 3 nachtjes en dan 3 juni neem ik smorgens heel vroeg de bus naar Brisbane, en vlieg dan naar Thailand! Omdat me tijd in Australie er bijna op zit en ik nog geen 1 keer kangaroo had gegeten heb ik me er vanavond eindelijk maar aan gewaagd! Viel een beetje tegen eigenlijk haha. We hopen hier morgen lekker te kunnen gaan surfen en ik ga nog lekker 2 daagjes van Roberth genieten want dan moeten we afscheid nemen voor 4.5 maand!!
Zoals jullie begrijpen ga ik dus niet meer naar Bali, zou echt niets liever willen maar financieel is het niet een zeer goed idee, om het zacht uit te drukken.. Dus ik ben over 3.5 week al thuis! 23 juni kom ik aan op schiphol..
Ik vind het zelf maar helemaal niks :P Wil nog veeeel langer in Australie (en met Roberth!) blijven, maar helaas zit dat er niet in!!:(
Ik ga me nu een beetje inlezen wat ik in Thailand zal gaan bezoeken, en dan ga ik me vanaf daar een beetje op thuis verheugen.. Jullie horen tussendoor vast nog wel een berichtje, en anders zie ik jullie allemaal snel!
Liefs

  • 31 Mei 2009 - 09:53

    Souraya:

    Wat een heerlijke verhalen alex! Toch stiekem fijn dat je over 3,5 week weer thuiskomt! Kan je nog net mn examenuitreiking meemaken :P:P hihi grapje! Geniet er nog van lieverd en tot heel gauw!! Dikke kus

  • 31 Mei 2009 - 11:15

    Opa En Oma :

    wat een avonturen beleef jij zeg .
    ben je nog wel ergens bang voor ?
    wekijken uit naar je komst in nederland .
    lieve Alexandra een dikke kus van ons beiden engauw tot ziens

  • 31 Mei 2009 - 12:20

    Marja:

    Had al veel gehoord, maar leuk alles te lezen! 23 juni om 14.15 uur op Schiphol! Super! (voor ons dan: ik kan me voorstellen dat je nog niet wilt. Zoooo herkenbaar!!
    Dikke kus

  • 01 Juni 2009 - 19:54

    Anne:

    He topper, leuke verhalen weer!! Geniet nog even van de laatste dagen in Oz en Roberth (doe hem de groeten!!) en ontzettend veel plezier in thailand!! Hoop je snel weer te zien in nederland, even lekker bijkletsen onder het genot van een heerlijk bamisoepje;-) Dikke knuffel en een kus van mij

  • 03 Juni 2009 - 08:20

    Thijs:

    Fiji erbij, kan allemaal he. Thailand zal je ook erg leuk gaan vinden, kan je ook super mooi duiken. Enjoy en tot in Nederland he!!!Kus

  • 05 Juni 2009 - 20:25

    Lotte Bosman:

    Lieve Lex!

    Hoe is Thailand? Nog even en jij bent thuis. Nog 5 weken en ik ben thuis. Ben blij je dan weer te zien. Ik heb je stiekem best een beetje gemist!

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Surfers Paradise

Alexandra

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 23062

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 20 Februari 2015

A new home

04 November 2008 - 06 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: