Avonturen in de outback! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Alexandra Weeber - WaarBenJij.nu Avonturen in de outback! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Alexandra Weeber - WaarBenJij.nu

Avonturen in de outback!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

08 Januari 2009 | Australië, Adelaide

Hallo!!
Allereerst gelukkig nieuwjaar allemaal! Hebben jullie een leuk feest gehad? Heel grappig, ik kreeg allerlei mailtjes en smsjes dat ik vast de volgende dag met een flinke kater op bed lag enzo en me klemgezopen zou hebben, nou jullie hebben het allemaal lekker fout!
Ons nieuwjaarsfeest was eigenlijk helemaal niet zo leuk. We hadden een of andere foute partybus geboekt, dat je elk uur naar een andere club of pub rijd. Houden Anne en ik allebei helemaaal niet van, maar omdat al onze vrienden dat geboekt hadden, dachten we nou dan gaan we ook maar. Nou het was zelfs nog erger dan we ons voorgesteld hadden! 8 overvolle bussen, stampensvol met ongelofelijk dronken mensen, zo'n lekker engels imago, die gillend en schreeuwend door de bus rolde omdat het natuurlijk niet cool om nog nuchter genoeg te zijn om op je benen te kunnen staan!
In elke kroeg waar we waren was een tv waarop de tijd tot het nieuwjaar was afgeteld werd, en om half 12 zouden we naar een kroeg gaan waar een groot dakterras was, waarvan we om 12 uur het vuurwerk zouden kunnen zien. Toen we daar uiteindelijk tegen 12en waren, waren we de helft van onze vrienden al kwijt! We stonden daar een beetje te chillen toen we ineens vuurwerk hoorden. Toen was het echt van: Huh, vuurwerk. Goh, zou het soms 12 uur zijn al? Hmm ja denk het. OK.
Niemand op dat hele terras feliciteerde elkaar. En toen na 5 minuten dachten we van nou, het zal toch echt wel nieuwjaar zijn dan, en hebben we elkaar maar een gelukkig nieuwjaar gewenst. We zijn nog even op het dak blijven staan om een glimp van het vuurwerk op te vangen, maar veel was er niet en toen zijn we lekker naar ons hostel vertrokken! Vrienden waar we mee waren kwamen uit Noorwegen, voor hun was het helemaal een sombere avond. Ze komen uit een klein dorpje waar nieuwjaar echt een enooooorme happening is, inclusief hele optochten door de stad en grote verkleedpartijen enzo. Dus zij waren gewoon echt verdrietig dat ze hier waren en niet thuis. Dus uiteindelijk was iedereen een beetje blij toen nieuwjaar over was!
2 januari zijn Anne en ik met het vliegtuig naar Alice Springs vertrokken, de outback in!! We konden allebei niet wachten om weer aan een nieuw avontuur te beginnen, en het was leuk om samen het vliegtuig te kunnen nemen naar een totaal nieuw reisbestemming! Nou dat was het ook!
In het vligetuig zaten we te bedenken hoe de outback zou zijn, we hadden allebei zo'n beetje het beeld in ons hoofd dat we het vliegtuig uit zouden stappen, in de met rood zand bedekte middle of nowhere, waar de slangen en spinnen over de grond krioelden, terwijl we in de verte 1 hostel zouden zien en 1 pub ernaast en that's it. Maar dat was natuurlijk enigszins overdreven ;)
We kwamen het vliegtuig uit, meteen omring door ontzettend veel vliegjes die met alle liefde je neus oren en ogen in vliegen, en we bleken zelfs bereik op onze mobiele telefoon te hebben! (Dat is nog steeds altijd het eerste wat we checken als we op een nieuwe bestemming aankomen, haha) We zijn 1.5 dag in Alice Springs gebleven, waar verder weinig te doen was, maar wel lekker typisch Australisch. Het barst er van de Aboriginals, die trouwens ont-zet-tend stinken, waardoor je savonds ook niet alleen over straat mag, omdat de kans groot is dat ze je dan aanvallen. Toen zijn we op een 3 daagse tour gegaan om de echte outback te verkennen!
Dag 1 (die om 6 uur begon) vertrokken we met een busje het land in, waarschijnlijk precies zoals jullie je dat wel uit films kunnen voorstellen: over 1 ellenlange weg, omringd door alleen maar rood zand en wat groen, en op 3 auto's per uur na, en eens in de paar uur een benzinetank langs de weg, helemaal niks!
Nouja niks, afgezien van de Australische wildlife bedoel ik dan!
Af en toe hopte er serieus een kangaroo naast onze auto, renden er wilde paarden de weg over, moesten we wachten voor een kudde overstekende koeien, of afremmen voor een slang. En helaas lukt het niet altijd om op tijd te remmen! Toen onze guide niet om een overrennende grote lizard heen kon en hem raakte, reed hij rechtsomkeerd om er nog een keer overheen te rijden. Als ie m op de goeie plek raakte (zei hij tenminste, vaak verzinnen de guides hier een hoop hilarische feiten zelf) konden we m vanavond voor het diner gebruiken! Dus hij reed er nog een keer zacht overheen, maar toen hij het beest daarna tegen zijn staart trapte was het beest nog levend. Dus pakte hij het beest bij de staart op, smakte het een paar keer flink tegen de grond zodat het echt dood was, en gooide het daarna terug de bush bush in. En onze reis kon weer verder gaan!
Later die dag hielden we nog een keer langs de weg stil, moesten we ineens dood hout bij elkaar gaan sprokkelen, voor het kampvuur savonds. Anne en ik dachten eerlijk gezegd een beetje oh mijn god, waar zijn we in beland. Maar het bleek een supertrip te gan worden!
De eerste dag hebben we, behalve dus uren in de auto gezeten te hebben, 2 hele mooie wandelingen gemaakt, 1 door Kings Canyon, en 1 door Kathleen Springs. Onze guide was zelf half aboriginal, zijn vader was aboriginal en zijn moeder europees. Hij was opgegroeid midden in de outback, zonder electriciteit en stromend water, dus hij wist alles van de natuur en het gebied af, van de aboriginalcultuur en alle verhalen en legendes. Dus dat maakte het zeker extra leuk! Savonds hebben we ergens langs de weg op een open plek in de bush bush een groot kampvuur gemaakt, waar we ons eten gekookt hebben en uiteindelijk savonds in onze swags in de openlucht onder een schitterende sterrenhemel geslapen hebben. Dan wordt je lekker wakker de volgende ochtend!! Vooral toen ik me realiseerde dat ik daadwerkelijk nog leefde (je bent snel klaarwakker als er vliegen van alle kanten je lichaam proberen binnen te drinken)en niet door redbackspiders of een of andere slang gebeten was! De ochtend (die overigens om half 5 begon) begon meteen goed met een vlieg die mijn neus invloog, maar ik had weinig te klagen in vergelijking met anderen, die op 1 ochtend al 3 vliegen ingeslikt hadden! We zijn weer verder gereden om naar Kata Tjuta te gaan, hier hebben we een hele mooie wandeling van 2.5 uur gedaan, heel vermoeiend maar zeker de moeite waard! Daarna zijn we naar een cultureel centrum over de aboriginals gegaan, en daarna hebben we dan eindelijk Uluru/Ayers Rock gezien!! Voor iedereen die even niet weet wat ik bedoel: De allergrootste steen op aarde! Met een omtrek van bijna 10 kilometer, die met zonsondergang en opgang prachtig rood kleurt. Jullie zien de foto's snel!
We hebben eerst een wandeling gedaan van 2 kilometer, waar onze gids nog meer over de aboriginalcultuur vertelde die zich rondom Uluru afspeelde, hoe ze daar kookte en kinderen leskregen enzo. En toen was het afwachten tot zonsondergang!! Was heel erg mooi om te zien. Savonds weer in onze swags geslapen, maar deze keer wel op een campsite.
De volgende dag begon om half 5, om naar een mooie plek te rijden om Uluru met zonsopgang te zien! Daarna hebben we de hele wandeling eromheen gedaan. Gelukkig was het nog vroeg, want midden op de dag was het 48 graden en dan is een wandeling in de volle zon zwaar! Je zou denken dat 2 uur om dezelfde steen wandelen toch gaat vervelen, maar in tegenstelling! Heb echt mijn ogen uitgekeken naar de profielen en vormen in de wanden enzo. Nouja nu klinkt het zo heel stom, maar het is echt prachtig! Grote delen zijn heilig gebied, dus daar mag je geen foto's van maken. Dus ik raad julie allemaal aan om zelf eens een kijkje te nemen!;)
Daarna zijn we weer aan de laaaange terugweg begonnen naar Alice Springs. Savonds zijn we lekker met zijn allen wat in de bar gaan eten en drinken. En toen begon de volgende dag om 6.30 alweer onze volgende tour! Van Alice Springs naar Adelaide (1500 km). Wat ik daar gedaan heb kan ik niet vertellen haha, omdat ik een heel mooi cadeautje voor mama gekocht heb, en omdat ik het weer eens niet voor me kon houden had ik er al meteen gesmst dat ik een mooi cadeau voor dr gekocht had. Dus als ik nu ga vertellen wat ik daar gedaan heb kan ze het wel raden!
De trip was verder in ieder geval 21 uur in de bus zitten, dus niet zo erg leuk! Maar dat hoort er nou eenmaal bij met deze afstanden!
Eergister avond zijn we dus in Adelaide aangekomen. Ik had nog geen hostel geboekt en Anne wel, ik dacht ze hebben vast voor mij ook nog wel plek in hetzelfde hostel, nou niet dus! Dus liepen we naar een ander hostel, en het enige wat ze daar hadden was nog een 2 persoonskamer voor 75 dollar. Die moest ik wel nemen wou ik niet op straat slapen, en Anne besloot om dan ook maar daar te slapen, af en toe wel lekker een kamer voor zijn 2en. Toen we betaald hadden zei de man achter de receptie: Oh, I forgot to tell you, you're in a pornroom!
Dus wij zeiden: wat?! een pornokamer?! Wat bedoel je daar precies mee?
Bleek dat de eigenaar van het hostel het hele hostel zelf gedecoreerd had, en in 1 kamer had hij 1 muur helemaal behangen met posters en foto's van naakte vrouwen. Super artistiek allemaal, klinkt zo misschien een beetje raar, maar het was echt heel gaaf! Voor de rest was het gewoon een normale kamer, maarr.. we hadden wel onze eigen badkamer, met bad!!!
Nadat we gister een hele dag geshopt hadden (de wasmachines zijn hier zo slecht dat ik al mijn witte kleren inmiddels weg kan gooien, en we zijn van de 48 graden ineens in ijskoude avonden beland, dus shoppen moest echt even!), heb ik gister heerlijk een avondje in bad gezeten!
Vandaag is de laatste dag dat Anne en ik samen zijn helaas.. Ik neem vanavond de nachtbus naar Melbourne, waar ik vervolgens een jongen ontmoet die ik op surfkamp heb leren kennen, om een paar weken mee samen te reizen. Anne gaat hier nog een Great Ocean Road tour doen, dan komt ze de 14e savonds in Melbourne aan en vertrekt ze de 15e naar Nieuw Zeeland. Dus de 14e gaan we natuurlijk echt afscheid nemen, maar het is wel heel raar dat dit onze echt laatste dag samen is na 2 maanden!!
We hebben het 2 maanden heel erg leuk gehad samen, maar nu is het dus tijd voor een nieuw avontuur! Ik ga jullie snel weer op de hoogte brengen van wat ik allemaal meemaak met een nieuwe reisgenoot, in een nieuwe stad! Als het goed is kunnen we in de buurt van Melbourne goed surfen, dus ben van plan om mijn skills weer even op te halen!!

Veel liefs voor iedereen! En voor Jochem: VAN HARTE GEFELICTEERD!!!

• 10 Januari 2009 - 10:52

Thijs:

Mooi verhaal Lex! Helaas heb ik dit zelf niet gedaan, wel spijt van dat ik Uluru niet heb gezien. Moet zo mooi zijn;)
    Hier in Nederland ligt de temperatuur onder de nul, en dat betekent dat er volop geschaatst kan worden;) Gister 2e handse antieke ijshockeyschaatsen gekocht en op groot meer rondjes gemaakt. Was zeker leuk weer om te doen! Dit weekend kan het nog steeds, daarna gaat het dooien volgens de weermannetjes. Have fun in Melbourne!!! Kus

• 10 Januari 2009 - 16:18

Souraya:

Hii lieverd
    Ik vind het zo leuk om je verhalen te lezen. Wat stom dat oud en nieuw zo raar verliep, maar zo te lezen heb je het echt naar je zin. geniet ervan lieverd! Ben benieuwd naar je nieuwe avonturen in Melbourne, jammer dat je reis met Anne voorbij is, wanneer komt zij weer naar Nederland?
    Have fun... enne er is altijd een goed excuus om te shoppen ;-)

liefs Souraya

• 11 Januari 2009 - 10:34

Lotte Bosman:

Lieve Lex,

wat een prachtige verhalen! Gek om nu zonder Anna verder te gaan. Maar vast en zeker weer een heel nieuw avontuur! Bedankt voor je lieve sms'je. Jochem zijn verjaardag was heel leuk. Nog een weekje en dan ben ik aan de beurt. Nice. Geniet meis en ik spreek je snel!

Dikke kus

• 15 Januari 2009 - 09:47

Reismaatje Anne:

IK MIS JOU OOK!!
    Liefs en een dikke knuffel vanuit Auckland, Nieuw Zeeland!
    X

• 20 Januari 2009 - 18:54

Oud Collega (Knul):

Hee Alexandra,je zal in tussen al in Melbourne zijn gearriveerd ik hoop dat je daar natuurlijk ook weer een leuke tijd heb met je nieuwe reis partner ben weer erg benieuwd wat van grappige verhalen je weer gaat schrijven.Jos